Każdą barwę można budować z maksymalnie czterech warstw. W praktyce, gdy korzystamy z monofonicznych sampli, możemy użyć aż ośmiu jednocześnie (z określeniem panoramy), tyle tylko, że ustawienia poszczególnych warstw będą się wówczas odnosić do par sampli. Tym razem fabrycznych próbek jest 1128 (1436 w wersji XR). Użytkownik może zadecydować np. o korzystaniu wyłącznie z własnych sampli, a wówczas dodatkowa karta pamięci może pomieścić ich nawet 5000. Schemat połączeń pomiędzy poszczególnymi blokami syntezatora ustawia się oddzielnie dla każdej warstwy. Do dyspozycji są różne typy filtracji, obwiednie głośności, stroju, LFO, itd. Ciekawostką jest to, że w wielu wypadkach parametrom można nadać pewien zakres losowej modulacji. Moją uwagę zwróciło m.in. ustawienie "analogowości", czyli niecykliczne odstrajanie odtwarzanej fali. Z pewnością nie jest to wyszukany algorytm odwzorowania typowych dla klasycznych analogów anomalii, ale nic przecież nie stoi na przeszkodzie, by troszkę ożywić barwę solową lub basową.
Najmocniejszą moim zdaniem stroną produktów Rolanda jest zupełna dowolność w tworzeniu tzw. zestawów perkusyjnych, gdzie każde pojedyncze brzmienie to osobna barwa. Użytkownik ma pełną swobodę w doborze sampli oraz próbek fabrycznych, a każde "uderzenie" ma własne parametry edycyjne, czyli inny filtr, ustawienia obwiedni itd. Jedynym ograniczeniem są bloki efektów, których wybór jest globalny.
Barwy
Trudno w kilku słowach scharakteryzować potencjał brzmieniowy instrumentu, gdyż jest on niezwykle wszechstronny. Nie można też mówić o specjalizacji w obrębie gatunków, gdyż w modelach Fantom zaimplementowano obszerną bibliotekę dźwięków, obejmującą praktycznie każdy gatunek i każdy rodzaj brzmienia. Ich przeglądanie ułatwia pogrupowanie barw według kategorii takich jak String/Orch, Piano, Org/Kbd, Wind/Brass, World, Synth, Drum itd. Dostęp do nich uzyskujemy poprzez naciśnięcie odpowiedniego padu. Zachęcam również do zapoznania się z utworami demonstracyjnymi modułu XR, które w mojej ocenie dobrze prezentują eklektyczny charakter serii Fantom, uwypuklając jednocześnie poszczególne grupy barw (znajdziecie je na naszej płycie w?katalogu DodatkiRoland).
Bogata tradycja firmy w produkcji klasycznych bitmaszyn ma odzwierciedlenie w bankach perkusyjnych, jednak w tym względzie instrument przegrywa z bibliotekami wielowarstwowych multisampli. Iście filmowo brzmią natomiast instrumenty smyczkowe i sądzę, że nie powstydziliby się ich producenci zorientowani na muzykę ilustracyjną. Szczególnie piękne barwy znaleźć można w kategorii instrumentów etnicznych, zarówno szarpanych jak i dętych. Ich jakość porównywałem ze starszymi bibliotekami dołączanymi do samplerów E-mu i Yamaha. Z przyjemnością przyznaję w tym względzie wyższość instrumentom z serii Fantom X. Dodatkowym atutem jest wykorzystanie możliwości tworzenia barw wielowarstwowych. Wielu z nich towarzyszą ujmujące tekstury i pady, dzięki którym patche zyskują dodatkowy smaczek i znakomicie wypełniają pasmo. Przeglądając barwy instrumentów dętych odniosłem wrażenie, że również w tej dziedzinie Roland poczynił krok do przodu - wybór sekcji dętych jest niemały. O rewolucji jednak nie ma mowy; nieszczęsne odwzorowanie saksofonu przywodzi na myśl erę MIDI i pierwszych "profesjonalnych" kart dźwiękowych. Elektrycznym pianinom również brakuje głębi. Mimo stosunkowo ciepłej średnicy, tak charakterystycznej dla oryginalnego Rhodesa, dźwięk jest dosyć plastikowy. Zachwyciły mnie natomiast barwy fortepianowe, etniczne oraz orkiestrowe. Nie brakuje też znakomitych barw syntetycznych, w szczególności solowych, basowych oraz przestrzennych padów. Jest ich na tyle dużo, że każdy powinien znaleźć tu coś dla siebie.
Sekwencer
Pokładowy sekwencer znajduje się tylko w wersji Xa. Pozwala on na nagranie 16 ścieżek MIDI. Nie istnieje możliwość dołączenia ścieżek w formacie WAV, ale długie sample mogą zostać zapisane w pamięci i wyzwolone z klawiatury. Sprawni wokaliści i instrumentaliści mogą nagrać np. solówkę przy użyciu trybu Solo, w którym nagrywany jest tylko sygnał zewnętrzny, mimo odtwarzanego w tym samym czasie podkładu. W pamięci zewnętrznej instrumentu zapisać można tylko jedną piosenkę, jakkolwiek na dodatkowej karcie zmieścimy ich nawet 256.
Arpeggiator i Chord Memory
Sekcja arpeggiatora jest rozbudowana i w pełni programowalna. Zawiera 128 przebiegów, z czego niektóre przyjmują postać kilkutaktowych, polifonicznych sekwencji. Każda nuta posiada własną wartość amplitudy. Ale na tym nie koniec. Cztery potencjometry służą do kontroli wybranych parametrów przebiegu takich jak prędkość czy zakres. Akcenty oraz długość nutek ustawia się w menu edycyjnym. Dodatkiem jest funkcja odtwarzania wybranego akordu przy zaangażowaniu tylko jednego palca. Użytkownik może korzystać z 64 różnych wariacji akordowych lub zdefiniować maksymalnie 64 własne. Ciekawe rezultaty można uzyskać korzystając z obu funkcji jednocześnie. Poszerza to jeszcze bardziej możliwości i tak już bogato wyposażonego arpeggiatora oraz pozwala na generowanie przebiegów praktycznie niemożliwych do zagrania.
RPS
Real Time Phrase oznacza możliwość nagrywania krótkich zapętlonych sekwencji lub zagrywek, które mogą odnosić się do wybranej barwy w trybie multitimbral. Każdemu klawiszowi lub padowi można przyporządkować inną sekwencję, dzięki czemu z instrumentu można korzystać niemal jak z prawdziwej maszyny perkusyjnej. Muszę przyznać, że dosyć długo nie mogłem rozszyfrować gdzie ukryto ich edycję i zajrzałem do instrukcji. Okazuje się, że RPS jest elementem sekwencera, jego alter ego. Trudy poszukiwania zostały wynagrodzone! Miksowanie własnoręcznie zaprogramowanych fraz było dla mnie źródłem ogromnej frajdy.
Instrument w pełni sprawny technicznie, gruntownie sprawdzony w naszym autoryzowanym serwisie Rolanda. Wszystkie przyciski, potencjometry, wyjścia i wejścia audio, klawiatura jak najbardziej w porządku.
Na potwierdzenie tego otrzymasz pisemny certyfikat przeglądu i gwarancję na okres 30 dni.
Wizualnie również w ładnym stanie, bez wytarć czy większych rys. AUTENTYCZNE ZDJĘCIA
Instrument posiada rozszerzenie pamięci RAM.
Od pierwszego i jedynego właściciela (karta gwarancyjna w komplecie)
W zestawie z instrumentem:
- oryginalny zasilacz prądowy
- oryginalny karton
- karta pamięci CF + niezbędny adaptor
- instrukcja obsługi w j. polskim
- instrukcja EN + płyta CD
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.