Kyra jest potężnym, sprzętowym, wirtualnym syntezatorem analogowym, zdolnym do tworzenia szerokiej gamy współczesnych brzmień dla muzyków grających na scenie i w studiu.
Od pierwszego spojrzenia widać wyraźnie, że Kyra to pięknie zaprojektowany biurkowy Syntezator VA – jak głosi elegancki napis umieszczony na przyciągającym wzrok panelu.
Wirtualny syntezator analogowy, 128 głosów, multitimbral 8, 2 grupy oscylatorów, 4096 waveforms, 3 generatory obwiedni ADSR i LFO, arpeggiator, 2 sekcje filtrów, wyświetlacz OLED 256×64, 8 wyjść Audio jack TRS, MIDI, USB, wyjście słuchawkoweJako prawdziwie wielobrzmieniowy instrument ma osiem niezależnych „części” (PART) z maksymalnie 32 głosami w każdej z nich.
Każda część stanowi właściwie kompletny syntezator ze źródłami dźwięku (OSC GROUP 1, OSC GROUP 2, SUB 1 i SUB 2), FILTRAMI, modulatorami (EG, LFO i MOD MATRIX), efektami (EFFECTS) oraz USB 2.0. Może wymieniać informacje MIDI (Musical Instrument Digital Interface), a także przesyłać dźwięk stereo z każdej CZĘŚCI do komputera w postaci ośmiu stereofonicznych strumieni 24-bitowych przy częstotliwości próbkowania 96 kHz (z dostępnym trybem downsamplingu do 48 kHz) i do tego jeden powrót dźwięku stereo z komputera obsługujący jeden 24-bitowy strumień dźwięku stereo z hosta DAW (Digital Audio Workstation).
Jedynym wspólnym zasobem są cztery pary stereo wyjść symetrycznych – OUT A (prawy i lewy), OUT B (prawy i lewy), OUT C (prawy i lewy) oraz OUT D (prawy i lewy) – wykorzystujące 32-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy (Digital-to-Analogue Conversion), pracujący z częstotliwością próbkowania 96 kHz, podłączony do czterech wewnętrznych stereofonicznych szyn i tej potężnej puli 128 głosów sprzętowych.
Wszechstronność jest jeszcze większa, ponieważ każda część ma osobny multiefekt stereo składający się z dziewięciu modułów efektów stereofonicznych: korektora trójpasmowego, filtra formantowego, limitera wejściowego, modułu distortion, modułu delay, phasera, chorusa flangera, pogłosu stereo i limitera wyjściowego – z osobnym strumieniem audio przez USB (Universal Serial Bus/uniwersalna magistrala szeregowa).
Co więcej, każda z części obsługuje własny program (Patch) z puli systemowej. A skoro o tym mowa, Kyra ma pojemną pamięć 26 banków – od A do Z, z których każdy zawiera 128 programów. To w sumie 3328 programów!
Siedem pierwszych banków to programy „użytkownika” przechowywane w pamięci RAM (Random Access Memory), co oznacza, że użytkownicy mogą je szybko i indywidualnie zmieniać za pomocą operacji zapisu (Store).
Pozostałych 19 banków to programy pamięci ROM (Read-Only Memory), które użytkownicy mogą przywoływać i używać tak samo jak programy RAM, ale nie można ich zastępować przy użyciu procedury zapisu. Możliwe jest jednak dowolne kopiowanie całych banków pomiędzy RAM-em a ROM-em, więc wszystkie są programowalne przez użytkownika. A każdy Patch może być przywołany poprzez polecenia MIDI Program Change i Bank Select.
Kyra, jako rewelacyjny syntezator o spektakularnej specyfikacji, ma dwie podstawowe grupy wirtualnych oscylatorów pozbawionych aliasingu (OSC GROUP 1 i OSC GROUP 2) na każdy głos, każdą z przebiegami Saw (piłokształtnymi); Wave (waveform) – co najmniej 4096 tablic wavetable (18 bitów, LPCM, nadpróbkowanie 32x), obejmujących ogromny zakres syntetycznych i emulowanych źródeł dźwięku z dwoma źródłami wavetable na każdy głos; Pulse; i szumami dostępnymi jednocześnie.
OSC GROUP 1 i OSC GROUP 2 posiadają również niezależne, odstrajane oscylatory – SUB 1 i SUB 2 – z czterema przebiegami i dwoma strojami (oktawami) do wyboru. Real Hard Sync, modulacja pierścieniowa i FM (Frequency Modulation) są dostępne w obu grupach oscylatorów.
Można na przykład: przejść z trybu Wave, który oznacza, że Kyra przyjmuje wirtualny model syntezy analogowej, który ma tę zaletę, że łatwo jest konstruować brzmienia za pomocą intuicyjnej syntezy substrakcyjnej – do trybu Hypersaw, który do konfiguracji głosu wykorzystuje specjalny algorytm składający się z sześciu prawdziwych oscylatorów i pozwala na szybkie tworzenie bogatych pejzaży dźwiękowych.
Zagłębiając się bardziej, tryb Hypersaw zastępuje dwie grupy oscylatorów trybu Wave jednym źródłem, którego zawartość tonalna jest konstruowana za pomocą tylko dwóch regulatorów – Hypersaw Intensity i Hypersaw Spread (detuning geometryczny).
Hypersaw zbudowany jest w całości z wielu bogatych harmonicznie fal piłokształtnych lub „tonów składowych”, z których każdy dostosowany jest do tego specjalnego algorytmu i zapewnia charakterystyczne pejzaże dźwiękowe idealne do szerokiego zakresu zastosowań – od intensywnych leadów po bogate, żywe pady. W trybie Dual Mode Hypersaw ma 12 źródeł prawdziwego oscylatora z dodatkową regulacją zakresu stereo.
Udana synteza dźwięku jest nierozerwalnie związana z wszechstronnym filtrowaniem. Na szczęście dla wymagających użytkowników sekcja FILTERS na przednim panelu Kyry zapewnia pod ręką potężną kontrolę i twórczą implementuję wiernych emulacji klasycznych dwubiegunowych analogowych filtrów drabinkowych (12dB/oktawę), dolnoprzepustowego (12dB LP), górnoprzepustowego (12dB HP), a także 4-biegunowych (24dB/oktawę), dolnoprzepustowego (24dB LP), środkowoprzepustowego (24dB BP) i górnoprzepustowego (24dB HP). 128 filtrów może być kreatywnie konfigurowanych do pracy w trybie pojedynczym lub podwójnym równoległym (Dual Filter) – do pracy w stereo.
Pod ręką są także trzy szybko reagujące generatory obwiedni ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release) z ustawieniem EG Slope. Pomocne jest przypisanie jednej do VCA (Voltage Controlled Amplifier, wzmacniacz sterowany napięciowo), drugiej do filtra, natomiast trzecią można przypisać dowolnie.
Wszystkie są dostępne w MOD MATRIX, czyli matrycy modulacji, która jest sześciokanałowa z maksymalnie trzema celami na kanał, co daje maksymalnie 18 konfiguracji połączeń. Warto również zauważyć, że trzy LFO (Low Frequency Oscillator, generatory wolnych przebiegów) – o 128 przebiegach, z ustawieniami monofonicznym, polifonicznym, losowym, przeciwfazowym i kwadraturowej fazy stereo – są również dostępne w MOD MATRIX oraz dodatkowo jako źródło synchronizacji zegara MIDI.
Kreatywność jest zachowywana również dzięki arpeggiatorowi (ARP) w każdej CZĘŚCI, który ma 128 presetów z patternami; tryby góra, dół, losowy i akordowy; oraz możliwość synchronizacji z zegarem MIDI. Arpeggiatory przeznaczone są przede wszystkim do występów na żywo, ale mogą też uzupełniać kompozycję. Arpeggiator Kyry jest integralną częścią programu, więc jego ustawienia są zawsze zachowywane.
Pamiętając o przydatnym wyświetlaczu graficznym OLED (Organic Light-Emitting Diode) o wysokiej rozdzielczości 256×64 pikseli i tradycyjnym zestawie złączy MIDI In, Out i Thru (na pięciostykowych złączach DIN) – dopełniających USB 2.0 – jak również o pełnych możliwościach dostrajania klawiszy przy pomocy MIDI Tuning Standard (obsługa MTS), można śmiało powiedzieć, że Kyra jest rzeczywiście jednym z najpotężniejszych syntezatorów muzycznych, jakie kiedykolwiek zbudowano… sensacyjny syntezator o spektakularnej specyfikacji… przeznaczony do przenoszenia wykonań i kompozycji do wyższych stanów muzykalności i projektowania dźwięku!
Instrument zakupiony w naszym sklepie 3.01.2023 roku.
Przyjęty w rozliczeniu, wymieniony na inny model Waldorfa po niespełna 2 tygodniach.
Gwarancja producenta 24 m-ce od w/w daty zakupu.
Moduł oczywiście w pełni sprawny. Działa i wygląda jak nowy.
AUTENTYCZNE ZDJĘCIA
Prawdziwa okazja, bo mamy do czynienia z praktycznie nowym urządzeniem.
W zestawie z modułem zasilacz prądowy i oryginalny karton.
Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.